انستيتو نفتي آمريكا APIبراي طبقه بندي روغن ها بر چسب كيفيت و فناوري ساخت آنها كد بندي خاصي ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C براي خودروهاي ديزلي و حرف S براي خودروهاي بنزيني ) و حرف دوم ، نشان دهنده سطح كيفيت روغن خواهد بود . به اين مفهوم كه حرف A پايين ترين سطح كارايي را نشان مي دهد و با بالا رفتن حروف سطح كارايي نيز افزايش خواهد يافت . مانند SM , SL , SJ , SG ,SN و SP سطوح كارايي بالاتر ، نشان از ميزان افزودني هاي بيشتر در روغن موتور بوده و در تست ازمايشگاهي و عملكردي ، شرايط حادتري را تحمل مي كنند . افزودني هاي مختلف ، مقاومت روغن موتور را براي شرايط سخت حراري و فشار زياد موتور بهينه مي كنند .
عوامل موثر در مدت زمان كاركرد و تعويض روغن موتور
با پيشرفت تكنولوژي در ساخت موتورها ، شرايط كاركرد موتور از لحاظ افزايش دور ، نسبت تراكم بالا ، دماي احتراق بيشتر ، فشار زيادتر به ياتاقانهاي ثابت و متحرك نیز افزایش یافته است . این شرایط سازندگان روغن موتور را براين داشته است تا روغن موتور هايي متناسب با تكنولوژي موتور ها يا زمان تعويض بيشتر توليد نمايند . امروزه با توجه به استاندارد هاي زيست محيطي، تبخير و كاهش سطح روغن موتور نیز محدود شده است و سرريز روغن موتور به منظور تامين كسري روغن موتور کمتر مورد نیاز است.
- شرايط كاري موتور مانند : رانندگي با سرعت بالا، رانندگي با بار بيش از حد استاندارد در جاده هايي با شيب زياد ، در جا كاركردن زيا موتور در ترافيك هاي سنگين ، رانندگي با سرعت بالا در هواي سرد قبل از گرم شدن روغن موتور ، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زياد در هواي سرد و رانندگي در جاده هاي خاكي و گرد و غبار به مدت طولاني
- كيفيت احتراق موتور ( تنظيم به موقع موتور و رفع ايرادات برقي و سوخت رساني )
- كيفيت روغن موتور و سوخت مصرفي
- كيفيت فيلتر هاي هوا و روغن و تعويض به موقع آنها